Saturday 28 December 2013

DIA SUAMIKU , DAN SIAPAKAH AKU? #19

hai korng semua, hari ni aku nak post pasal cerita yang aku buat sendiri. tapi paham-paham lah aku ni masih baru lagi dalam membuat penulisan ni kalau ada apa-apa yang silap tu harap korang tegur-tegur lah aku ok. sebab dengan teguran lah kita dapat bejaya. ok lah nanti aku melalut pulak. tajuk cerita ini adalah 'DIA SUAMI KU, DAN SIAPAKAH AKU?' harap korang akan terhibur...


DIA SUAMIKU, DAN SIAPAKAH AKU?


Tengku Qistina merenung lama baju pengantin yang tergantung indah pada pintu almari. Hatinya bergitu risau dan tidak sabar-sabar, kerana esok merupakan hari bahgianya. Semakin lama dia merenung baju pengantin tersebut, semakin risau dibuatnya.

Adakah benar tindakan aku berkahwin dengan si dia? Jika betul tindakan aku berkahwin dengan dia, kenapa aku berasa galisah? Ya Allah bertulkah tindakan aku ini? Jika betul, tenangakan lah hati hambamu ini ya Allah. Gumam Tengku Qistina pelahan.

Tengku Qistina bangun dari katilnya dan terus menuju ke almari solek untuk mengambil telefonnya. Dia duduk kembali ditepi katil dan dia menggenggam kuat telefon, jantungnya berdegup bergitu kencang bagaikan sudah ingin tercabut.

'Betulkah aku nak telefon dia waktu-waktu macam ni?' Tanya hatinya

Tengku Qistina kembali merenung kosong biliknya. Dia baru perasan yang biliknya telah dihias cantik untuk perkahwinannya.

“Erm… Ini mesti kerja mama dan kak Mah ni.” keluh Tengku Qistina yang tidak suka bilik peribadinya diubahsuai.

Hatinya bertambah tidak karuan bila terpandang baju pengantinya yang  tergantung pada almari pakaianya. Dia terus bangun dan menuju ke balkoni biliknya. Tangan yang telah dihiasi oleh inai masih menggenggam kuat telefon.

Setibanya di balkoni biliknya dia terdengar keriuhan mamanya yang sibuk meguruskan persiapan majlis perkahwinannya. Dengan lantas jarinya mecari-mecari nama insan yang beliau cintai. Tapi dia terbantut seketika untuk menelifon insan yang dia cintai kerana jantungnya berdegup 5 kali ganda lajunya daripada biasa apa bila malihat nama isan tersebut . Betul-betul bedebar perempuan ni sampai jantungnya berdegup 5 kali ganda laju,macam nak mati je.

‘kenapa aku rasa macam ni? Tadi bukan main beria nak telefon’ keluh hatinya. Tapi dia kuatkan semangat untuk telefon juga. Dia terus menekan button call, tapi nasib nya malang makcik operator yang angkat. Ingin saja dia memcampak telefon miliknya kebawah. Nasib baik akalnya masih waras dan menghalang tindakan bodahnya. Sengal jugak perempuan ni, baru call sekali dah nak campak phone.

Tengku Qistina kembali menenangkan dirinya. Dia membuka album pada telefon miliknya, dia melihat kembali semua gambar lelaki yang bakal begalar suami.

“ Alamak! So… Sory, encik. Saya mintak maaf… saya betul-betul tidak sengaja. Saya tadi langsung tak perasan.”

Tengku Qistina teringat kembali peristiwa yang telah menemukan dia dan bakal suaminya.

“ Banyaklah kau punya sorry! Kau punya sorry tu boleh masuk longkang lah, tau tak!” tengking pemilik baju yang telah Tengku Qistina kotorkan.

Fuh! Nada mamat ni macam haram… Aku cakap elok-elok dia tengking aku, dia fikir aku ni pekak ker? Dah la orang ramai kat sini. Harap je hensem tapi perangai macam anjing kurap! Kutuk Tengku Qistina dalam hati.

“ Tapi…”

Tengku Qistina cuba menjawab tapi ayatnya mati kerana telah dicantas oleh mamat kurang ajar tadi.

“ Tak ada tapi-tapi lagi!” cantas lelaki tadi.

Tengku Qistina terdiam dan hanya mampu untuk menelan air liurnya.

“ Kau dah tumpahkan air kat baju aku, senang-senang nak mintak maaf! Banyak cantik muka kau! Kau tau tak lepas ni aku ada meeting penting dengan client!”

‘Huh! Memang pun muka aku cantik!’ hendak saja dia membalas kata-katanya lelaki biadap tu tapi akalnya masih waras untuk bertengkar di tempat public yang ramai orang ni. Tengku Qistina memang tidak menyangkal masalah ini berpunca daripada dia sebab itu juga Tengku Qistina tidak melawa.

“ Awak boleh tak jangan tengking-tengking? Kita kat tempat awam ni. Erm… lagi satu kita kat shopping mall, apakata saya belikan awak baju lain? “ tawar Tengku Qistina dengan nada yang lembut dan sopan.

“ Ooo! Kau tahu malu kene tengking ngan aku kat tempat ni! Masa buat salah tak fikir malu! Kau fikir kau mampu ker nak beli baju yang sama harga dengan yang ni?! Perempuan bodoh ” beran laki tersebut.

‘Jantan ni dah melampau! Aku cakap elok-elok siap tawarkan untuk ganti rugi dia boleh pekecilkan aku lagi siap cakap aku bodoh! Wei kau tak tau lagi aku ni siapa lah! Aku ni anak Tengku Hisham pemilik syarikat Megah Holding’ betak hati Tengku Qistina

Tiba-tiba Tengku Qistina tersedar daripada lamunan kesah silapnya yang telah terjadi 9 bulan lepas. Teleponnya berdering, dan dia terus malihat screen telephone miliknya. Alahkan bahagianya Tengku Qistina melihat telefonya, isan yang dia cintai yang terpapar pada screen. Jari Tengku Qistina terus terpacu laju menekan button answer.

Hello… Abang..” jawab Tengku Qistina dengan manja.

“Hello sayang, maaf la tadi masa sayang call telepon abang mati sabab low battery. Maafkan abang ye sayang… Sayang abang ni tak merajukkan?” tanya Tengku Denish Rayan.

“Eh… mana ada marah lah abang.” Balas Tengku Qistina.

“Sayang, abang tak sabar-sabarlah tunggu besok. Sayang berdebar-debar tak? Abang berdebar-debar lah tak boleh nak tido.”

“ Sikit lah rasa berdebar tapi tak lah teruk macam orang tu sampai tak boleh tidor. Hahaha…” gelak sopan Tengku Qistina. Yela tu, berdebar sikit je, tadi siapa yang nak campak handset kebawah. Bidas otaknya.


Tengku Qiatina terus berbual dengan buah hatinya. Ketika ini, Tengku Qistina berasa amat bahagia semua perasaan yang tadi dia alami semuanya hilang. Tak ada lagi rasa risau, dan dia percaya keputusan yang dibuat oleh dia adalah benar, Tengku Danish lah lelaki yang dia cari selam ini…  

Tapi dalam keadan bahagia ini, hati Tengku Qistina masih tidak tenteram dan merasakan ada sesuatu yang akan terjdi.

bersambung......

--------------------------------------------------------------------------------------

p/s: so macam mana cerita dia ok tak? kalau ok Alhamdulillah la. tapi yang penting adalah feedback korang tolong lah aku ye bagi feedback korang sebab dangan feedbacj korang lah aku boleh tambah baik apa yang kurang. tolong aku ok. kalau korang segan nak comment kat sini korang boleh bagi emil kat aku...
yang penting korang tolong  aku.  


emil: fred.faried@gmail.com
twitter: fred

No comments:

Post a Comment